A doua fericire
proclamată de Isus este: „Fericiți cei care plâng, pentru că ei vor fi
mângâiați”. Aceasta ne oferă posibilitatea să reflectăm asupra pătimirii,
morţii şi învierii lui Cristos.
Nu trebuie să
filozofăm prea mult pentru a constata că, în această viaţă, plăcerea şi durerea
sunt inseparabile. Se succed una după alta cu acelaşi ritm cu care după
înălţarea unui val urmează un curent care trage după sine pe cel care se bucură
de minunăţia apei. Omul încearcă în mod disperat să separe aceste două surori
siameze, să izoleze plăcerea de durere, dar nu reuşeşte. În special tinerii
doresc să stoarcă din viaţă doar ceea ce este încântător şi îmbucurător, dar
reversul nu ezită să se facă prezent. Nu este o viziune pesimistă asupra vieţii!
Este realitatea, o lecţie ce ne este dată de multe fapte cotidiene. Poetul
Lucretius spunea:
„O nu ştiu ce amărăciune izvorăşte din adâncul oricărei plăceri şi ne nelinişteşte deja în mijlocul delectării noastre”.
Cu atât mai
mult, plăcere ilegitimă este amăgitoarea, deoarece promite ceea ce nu poate
oferi. Înainte de a fi gustată pare să ofere infinitul şi eternitatea, însă,
imediat după ce a fost consumată te regăseşti cu nimic în mâini.
Biblia ne dă un
răspuns la această dramă a existenţei umane. De la început a fost alegerea
liberă a omului de a orienta spre lucrurile trecătoare acea dorinţă de bucurie
pusă în inima sa de Dumnezeu. Acesta a făcut ca plăcerea, aleasă împotriva
legii sale şi simbolizată de Adam şi Eva care gustă din pomul oprit, să fie urmată
de durere şi moarte. Aceste consecinţe nu sunt o pedeapsă, ci, mai degrabă ca
un remediu pentru ca omul să nu se lase pradă egoismului şi instinctului său şi
astfel să se distrugă pe sine şi pe aproapele. Astfel plăcerea este urmată, ca
o umbră, de suferinţă. Cristos a sfărâmat definitiv acest lanţ. El, „în vederea
bucuriei ce îi era propusă, a îndurat crucea” (Scrisoarea către Evrei 12,2). Adică, privind la bucuria mântuirii,
la eliberarea omului, Cristos a îndurat suferinţa. Nu a pus pe primul loc
plăcerea propriei voinţe, ispita fugii de suferinţă. Înviind din morţi Isus a
inaugurat un alt fel de plăcere: aceea care nu precedă durerea, ci care este
rodul ei. Jertfa şi învierea sa este victoria vieţii, a luminii, a harului, a
bucuriei! Este vorba aici nu doar de plăcerea spirituală, ci de orice plăcere
onestă a relaţiilor autentice dintre persoane, a prieteniei, a artei, a
creativităţii, a frumuseţii, a muncii duse la până la capăt. Este vorba de orice
bucurie care se naşte din datoria împlinită. Toate aceste adevăruri sunt
afirmate de fericirea la care medităm care schimbă succesiunea râs – plâns, în plâns – râs. Nu este o simplă inversare a timpurilor! Ordinea
propusă de Cristos ne spune că plăcerea binelui are ultimul cuvânt şi nu
suferinţa! Iar acest ultim cuvânt durează veşnic!
Cei care plâng,
cei care sunt încercaţi sunt fericiţi tocmai pentru că reuşesc să înfrunte
suferinţa din care, prin credinţa în Dumnezeu, se naşte bucuria şi mulţumirea. Pe
de altă parte, plânsul şi durerea îl fac pe om mai matur, mai profund, mai
înţelegător, mai atent la suferinţa celorlalţi. Filmul La vita è bella („Viaţa e frumoasă”) a lui Roberto Begnini este
atât de profund tocmai pentru că bucuria este pusă în slujba iubirii. Prin
joacă şi râs tatăl vrea să îl ferească pe fiul său de ororile deportării în
câmpul de concentrare. Astfel, deşi îi plânge inima, tatăl se sforţează să
dăruiască bucurie şi iubire.
Sărbătoarea
Paştelui să ne ajute să alegem plăcerile autentice şi oneste ale vieţii, fără
să ne dăm înapoi în faţa încercărilor! Cristos a învins moartea tocmai prin
jertfa sa!
Cristos a înviat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu