Şcoala: cine a inventat-o? De câte ori nu ai fi vrut să scapi de ea?! Şi totuşi de cele mai multe ori mergi cu plăcere la şcoală fie pentru a învăţa, fie pentru a te întâlni cu colegii, fie pentru a mai face câte o şotie! Fără îndoială eşti conştient/ă că şcoala este principala ta îndatorire, dar ai impresia că pentru părinţii tăi nu mai există altceva decât învăţatul: dacă te descurci bine cu şcoala, totul este ok, dacă însă sunt ceva probleme la vreo materie, devine o tragedie! Deseori nu înţelegi la ce ţi-ar putea folosi o materie sau anumite noţiuni (întrebarea „la ce îmi foloseşte asta!” este deseori pe buzele tale, trebuie să recunoşti!). Te înţelegi bine cu unii colegii, însă pe alţii nu poţi să îi vezi. Apoi, unii profesori îţi plac şi îi admiri, iar pe alţii nu îi suporţi şi, ca să fii justificat să nu înveţi la materia lor, spui cu uşurinţă că au ceva cu tine! Nu mai vorbim despre faimoasele ore la care chiulul este singura „soluţie”, mai ales daca se fac alte lucruri „plăcute” în timpul lor!
Şcoala trece prin schimbări profunde, care declanşează mai
mult îngrijorări decât speranţe. Şi totuşi, dincolo de programele ministerului,
de deciziile directorului şcolii şi de felul de a fi al profesorilor, eu
pornesc de la ideea că depinde de fiecare elev în parte să se simtă bine la
şcoală şi să înveţe ceva bun şi folositor pentru viaţă. Vei reuşi acest lucru
doar dacă te convingi de câteva adevăruri.
Înainte de toate şcoala este un lucru serios şi ca orice lucru
serios necesită efort. Şcoala este ca viaţa: nu poate să fie totul pe gratis,
uşor şi plăcut. Multor elevi le place să meargă la şcoală şi să se întoarcă de
la şcoală; ceea ce este în mijloc nu prea le place! A lua şcoala în serios
înseamnă a fi conştient/ă că acolo nu este un parc de distracţie, ci un loc
unde trebuie să munceşti pentru viitorul tău, confruntându-te uneori cu
efortul, plictiseala sau chiar suferinţa. Asta nu înseamnă că atmosfera în
clasă nu trebuie să fie plăcută, plină de voie bună. Dimpotrivă! Însă pe primul
loc trebuie să fie conştiinţa datoriei pe care o ai, în primul rând, faţă de
tine.

În al treilea rând, ai avea enorm de mult de câştigat dacă
nu i-ai considera pe profesori ca nişte „extratereştri sadici”, care nu vor
altceva decât să te chinuie. Încearcă să înţelegi gesturile şi cuvintele lor.
Când aceştia te ceartă sau îţi reproşează, nu o fac pentru a transforma visele tale
în coşmaruri sau pentru a se face antipatici. De obicei încearcă să stoarcă ceea
ce este mai bun din tine. Un profesor poate deveni un prieten, pe care îl poţi
cunoaşte mai bine şi îl poţi stima; poate deveni un aliat, plin de cunoştinţe
şi de sfaturi care te pot ajuta. Dar mai ales, nu uita că profesorul este o
fiinţă umană, care poate să şi greşească!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu